PROFF Rental Group forsøkte å hindre transporten STAKK AV: Den mye omtalte maskintransporten de siste dagene, gjelder en maskin et polsk selskap hadde kjøpt og hentet fra Rental Group på Vikersund. Rental Group forsøkte å hindre transportøren i å kjøre maskinen på den «hjemmesnekrede» hengeren.
PROFF - Burde aldri vært sluppet avgårde BRUKTHANDEL: Hengeren som ble benyttet i den mye omtalte transporten, ble handlet i Norge tidligere i høst. Tidligere eier er kritisk til at denne transporten i det hele tatt slapp avgårde.
PROFF Transport-eieren: - Trodde alt var OK TARALDRUD: Eieren av det polske vogntoget som først ble avvist på grensen med beskjed om å kjøre ut av landet, og senere ble stoppet på Hjortnes-kaia med solid overlast, bedyrer sin uskyld.
PROFF Stoppet for 2. gang uten tillatelser, det ble kostbart 75 TONN: Med en totalvekt på 75 tonn og 26 tonns overlast på akslene forsøkte transporten seg for andre gang.
PROFF Sjåføren er økonomisk ansvarlig for vinterutrustningen VINTER: En ny vintersesong er i gang og det er viktig å sjekke at dekk og kjetting tilfredsstiller kravene.
PROFF Det enkle er ikke alltid best AVSKILTET: En polakk ble stoppet med tom henger på Svinesund, og der ble den stående.
PROFF Kostbar reketransport TANA BRU: Under en samkontroll mellom Statens Vegvesen, Politiet og Arbeidstilsynet ble en bergingsbil med rekepaller på planet stoppet. Det ble en kostbar affære.
PROFF Varebiltransport fikk 60.000 i gebyr SVINGEN: Det var flere varebiler som ikke hadde alt på stell under en kontroll ved Svingen kontrollstasjon nord for Elverum.
PROFF Hadde sikret bakover... SVINESUND: Under en kontroll på Svinesund ble en transport av anleggsmaskiner veid og viste at kjøretøyet var helt feil lastet og at sjåføren bør gå et sikringskurs.
PROFF Tungt og langt ble dyrt DYRT: Under en kontroll i Ås kommune ble en lastebil som var nær seks meter for lang og 15 800 kilo for tung stoppet, det ble kostbart.
– Noen liker ikke det vi gjør Da Statens vegvesen var ute på kontrolloppdrag nylig, ble det tydelig at deres nærvær ikke var ønsket!
Kontrollører tipset transportselskap Noen ganger er det nyttig å ha kunnskapen til å avdekke gryende tekniske problemer, samt å bry seg og si fra.
Overlastgebyr på 70.000 kroner! Det skal godt gjøres at det rumenske vogntoget tjener penger på denne transporten.
- Ekstremt antall lys ROMSLO KONTROLLSTASJON: Bilene som ble kontrollert var stort sett i veldig god stand, men én bil utmerket seg vesentlig.
PROFF Her var det mange som hadde tatt sommerferie fra sikkerhet SOMMERFERIE?: Under en kontroll ved Ånestad kontrollstasjon, E6-Kolobekken, E6-Uthuskrysset og Rv. 24-Korsbakken Kontrollplass ble det mange påpakninger i uke 30.
PROFF Ikke imponert over sikringen KONTROLL: Denne batteritransporten var det mye å plukke på for kontrollørene i Steinkjer.
300.000 tunge kjøretøy kontrollert Det kan alltid stå kontrollører langs veiene, uansett dag og tid. Her er en sommerstatus fra kontrollørene til Statens vegvesen.
PROFF Puh, her ble det hektisk på kontrollplassen MALVIK: Dekk løsnet fra felgen, det rant som en sil fra fisketransporten, kjørte uten løyve og prøvde å spare kostnader på kutt av følgebil. Og mye mer.
Tildekket utsyn frontrute med kors, lysstriper, navneskilt og gardiner SVINESUND: Det er nesten så man kan spørre seg hva sjåføren faktisk ser foran seg fra førerplassen.
PROFF Tre av fire drivhjul var sånn! TIPPBIL: Biler som kommer til kontrollstasjonen med slike skader, er stort sett anleggsbiler.
Kom til kontroll i stjålet lastebil TARALDRUD: Med hjelp av kamerateknologien ANPR visste kontrollørene med det samme at de sto foran en stjålet lastebil.
PROFF Varebil fikk 129.500 kr i gebyr! ØYER/JESSHEIM: Med store hull i dokumentasjonen, ble en østeuropeisk varebil med henger og to personbiler på lasset stoppet i kontroll på Øyer.
PROFF Utvist etter 26-timers arbeidstid TYRKER: Det ble lange dager og lite fokus på kjøre- og hviletid for denne tyrkeren.
PROFF Skulle på bremsekontroll – så eksploderer framdekket EKSPLOSJON: Timingen på denne dekk-eksplosjonen kan ha avverget en alvorlig hendelse ute på veien.
Hvor mange slike trengs for å gjøre denne transporten lovlig? TUNGE: Disse to kjørte et flyttelass, men hadde nok ikke tenkt på vekten da de lastet opp gods og gull.
Kostbar norgesvisitt KABOTASJE: Denne Litauske transportøren hadde et litt for langt Norges-opphold, det ble kostbart.
PROFF Totalt 263.500,- i gebyr ÅNESTAD: 19. og 20 mars ble det avholdt kontroll på Ånestad kontrollstasjon. Det høyeste gebyret gikk til en med over 10 tonn overvekt på boggien.
Kabotasjestopp på Jessheim KABOTASJE: En estlender som kjørte tompaller mellom Melhus og Langhus fikk et ufrivillig weekendopphold på Jessheim.
Stakk av, ble innhentet BÅTTRANSPORT: En transport av en båt fra Finland som var over 3 meter bred og kjørte uten både merking og følgebil.
Bruksforbud for sikring og lengde NORDKJOSBOTN: Det har vært en hektisk kontrolluke i Troms, med mye bra, men også endel å pirke på for kontrollantene.
Manglet dokumenter - 60.000 i gebyr MÅNA: Under en kontroll ved Måna kontrollplass ved Oslofjordtunnelen ble det stopp for en Usbeker uten riktige dokumenter.
Første gebyr endte med maks gebyr TARALDRUD: Etter nye regler kan Statens vegvesens kontrollører ilegge gebyrer for brudd. Første gebyr som er ilagt på Taraldrud endte med maks sum og hjullås montert på bil.
25.000 i gebyr og hjullås påmontert! LEFDAL KONTROLLSTASJON: Lastebilen var fullastet med fisk, men fikk ikke kjøre av flekken etter at kabotasje ble avdekket.
Svensketrøbbel på grensen SVINESUND/ØRJE: Det ble kostbart for svenskene som ikke hadde sjekket regelverket før de kjørte på tur.
Godkjent lastsikring? BAMBLE: Hva synes du om denne lastsikringen? Kontrollørene ved Esa Kontrollplass i Bamble syntes heller ikke noe om den.
3x lovlig nyttelast SKIEN: Under en kontroll i helgen passerte en varebil som var sigen i bakstussen. Kontrollørene valgte derfor å ta en kikk på bilen.
Anmeldt etter usikret tømmer HØNEFOSS: Utekontrollen hadde kontroll i Hønefoss-området 22. februar, noe som viste at de fleste har ting på stell, men to transporter endte med reaksjoner.
Bremseskiven sprekt tvers gjennom! ØRJE: Dette vogntoget hadde så store skader på en av bremseskivene at det kun var tidsspørsmål før bremsefunksjonen hadde blitt borte.
Overtok tralle, anmeldt KROSSMOEN: Etter en ferd gjennom hele Europa ble det bom stopp for manglende sikring av lasten på Krossmoen i nærheten av Egersund.
Koblet ut renseanlegget på lastebilen RIGE KONTROLLSTASJON: Noen ganger er det mistanke om at eksosrenseanlegget på lastebilene er koblet fra. Her var det ikke tvil.
PROFF Advarer mot farlig «ratt-trend» på lastebiler SVINESUND: Da kontrollørene var på vei til vogntoget, stresset sjåføren med å bytte ratt på lastebilen.
Sikret med to kjettinger – manglet tre TARALDRUD: Disse betongelementene var sikret med to kjettinger. Det burde vært tre til.
Hydraulikkoljen fløt – måtte repareres på stedet! SOKN: Sjåføren var på vei i retning en undersjøisk tunnel med hydraulikkolje rennende rett ut fra en avrevet slange.
Sjåføren kjenner seg ikke igjen i Vegvesenets fremstilling Sier han ikke fikk med seg at han skulle kjøre til kontrollveiing.
Lastebilsjåfør kjørte med denne sikten Hadde ingen forklaring på hvorfor han ikke tok seg tid til å få bort isen før han startet kjøringen.
Nesten alt var feil med dette vogntoget Kontrollørene fra Statens vegvesen traff usedvanlig godt da de plukket det norske tømmervogntoget ut til utvidet kontroll.
Merket dekket selv FØRDE: Under en kontroll i Førde kom kontrollørene fra Statens vegvesen over en kreativ kar som hadde merket dekket med M+S og 3MPSF selv
PROFF – Det skal nesten ikke være mulig Kontrollørene i Statens vegvesen gnir seg fortsatt i øynene etter nattens kontroll på E6 Malvik.
Jo da, sjåføren hadde kjettinger … Statens vegvesen var ikke helt enig med sjåføren på dette moldovske vogntoget om at disse «kjettingene» var ok.
– Vi kan ikke kontrollere alle kjøretøy på alle veier til enhver tid KOMMENTAR: - Hovedansvaret ligger på den enkelte bileier og sjåfør.
Kjørte med løs skuffe på tilhengeren Ved en bråstopp/kollisjon, vil denne gi store skader, skriver Statens vegvesen.
– Boggiaksel-vekten var på like mye som tillatt totalvekt - Det er uheldig at entreprenører som er leid inn for utbedre vei kjører med stor overlast, og ikke tenker på at de faktisk ødelegger veien, skriver Vegvesenet etter kontroll.